Asia

Koh Tao

THAILAND | Monday, 24 March 2014 | Views [250]

Paa faergen til Koh Tao slog jeg mig sammen med 2 tyske knaegte, Jan og Daniel. 21 aar, og paa visit i Thailand nogle maaneder. De var ikke frygtelig skarpe i engelsk, men heldigvis kunne de slaa over i tysk engang imellem, og jeg kunne hjaelpe dem. Vi fandt en bungalow 40 meter fra en palmestrand i den nordlige del af Koh Tao. Den fedeste lokation man overhovedet kunne oenske, og til budgetpris :-D

Vi spiste og hyggede sammen men dagene brugte vi hver for sig. Jeg havde laest lidt op paa Koh Samui og en sejlerskole, saa jeg fandt mig en 21 skipper fra USA, Forest, tidligere OL deltager og traener som skulle vise mig hvordan man leger i en "Laser". basalt set, et badekar med et sejl. Vildt underholdene! Foerste dag var der meget vind, og jeg fik da ogsaa tippet baaden 6-7 gange inden dagens lektion var ovre. Forrests filosofi var "Laer ved at proeve" Saa da han havde siddet sammen med mig i 20 min, saa sagde han, "Yes, jeg rigger lige den anden baad, saa kan du lege lidt imens. Jeg kommer bare ud og overhaler dig naar jeg er klar" Saa alene paa havet, spaendene. Han kom ud 15 min senere, og 3 tipninger senere :-)

2. dag var knap saa vindfuldt, saa her blev der oevet termer og finjustering af teknik. Vi krydsede op mod vinden i naesten 4 timer inden vi vendte rundt og sejlede med vinden i ryggen tilbage. Den del var den mest afslappende, 1 time hvor baaden stort set styrede sig selv, hvor vi kunne sejle side om side og snakke, solbade, og se de forskellige strande paa Koh Tao.

Dagen efter var der naesten ingen vind, saa vi kaempede lidt med at komme ud af bugten. Da vinden pludselig forsvandt, begyndte min baad at soege mod en anden forankret baad, jeg kiggede ned i vandet og fandt en sandfyldt plet i revet, hoppede ned for at give baaden et skub. Desvaerre var der et lille stykkekoral gemt godt i sandet, der skar min fod op i den ene side. Uden detaljer, saa kan jeg kun sige at jeg ikke sejlede mere den dag. Dagen efter, som kompensation for den spildte time, tog vi Forests egen "Hobie Cat" en mini katemaran paa rundttur om alle oerne i omraadet. Den baad var VILDT hurtig og fed! Saa gaffatape og en pose til at toerforsejle min fod, og saa bare afsted. Forest havde ikke proevet at sejle saa langt om oeerne foer, saa vi vidste ikke hvor lang tid vi ville vaere derude. Vinden var haard og fra den perfekte retning. Det var en vildt fed rundtomsejling! 6 timers totalt nice sejlads. Vi befandt os paa det sted paa jorden med flest certificeringer af PADI dykkere, og ikke en eneste anden sejlbaad i sigte overhovedet. Mit maal var at lave noget ikke alle andre gjorde, og det lykkedes temmelig godt syntes jeg selv!

Om aftenen den samme dag kom det Canadiske par over paa oeen. De boede paa et lidt federe og dyrere resort, saa festen skete hos dem. Vi endte med at blive en gruppe paa 7 backpackere der festede og hyggede det meste af den aften og nat.

Dagen efter var igen en planlaegningsdag, saa min plan blev at tage til Phuket for at se om det var muligt at joine en sejlbaad som skulle rejse lidt rundt i Sydoestasien. Phuket har 3 kaempe marinaer, saa det vil nok kraeve nogle dages soegen, gaar det ikke som planlagt, saa er det ny plan.

Men nu skipper jeg lidt, for det Canasiske par var klar paa at tage med, og saa forsaette fra Phuket med baad til Koh Phi Phi. Saa vi bookede en faerge og en bus sammen. Sejlturen med Catamaran var hurtig med vild, for trods de store boeljer, saa ploejede den sig bare igennem dem, hvilket resultere en vild tur, med 20 stakkels Asiater med hovedet haengende ud og siden paa baaden.

Vi var ikke saa mange der skulle med bussen fra Surat Thani til Phuket, saa de stak os i en mini-bus. 8 timer i den bus forsvandt bare. Vi var 6 backpackere der bare klikede, saa snakken gik vildt paa kryds og tvaers, og chauffoeren var vildt frisk, og stoppede lige lidt ekstra gange, saa vi kunne proviantere og tisse af. Desuden fik vi ham til at koere os direkte til det hostel vi havde bestemt os for, for en meget beskeden ekstra sum.

Nu sidder jeg saa i hektiske og varme Phuket og venter paa det foerste, forhaabentlige, skypeopkald med video, i Thailand, til de gamle.