Asia

Sangkhlaburi

THAILAND | Tuesday, 11 March 2014 | Views [162]

Wauw! Vi prøver lige igen, wauw!

Ingen planer holder stik!

Alt gik fint, jeg kom op i tide, checkede ud af mit hostel, så nu skulle jeg bare have en taxi. Problem, ingen taxi ville kører mig til den lille banegård i Bangkok (Noi Bangkok), fordi protestanterne havde blokeret vejen. Så tilbage til receptionen, hun var sikker på jeg kunne fange toget over death railway på en anden station. Her ville taxierne godt kører mig til. Da jeg kommer ind til billetkontoret fortæller ekspedienten mig at tog ikke stopper paa denne station. Nå, ny plan, minibus til Kanachaburi og lokalbus til Sangkhlaburi. Da minibussen har kørt 10 min. løber den tør for benzin. Så midt i et vildt kryds midt i Bangkok, springer et dansk ægtepar, fra Aarhus, og mig, ud af bussen og skubber bagpå. Lettere forpustet og overophedet står vi så og venter på en erstatningsbus, 5 min Thai tid (30 min) senere kommer der en. En flink Belgisk pige er med den, og vi udveksler erfaringer i Thailand, så tiden går heldigvis godt :-) I Kanachaburi hopper jeg af, og smutter mod Busstationen. Bussen er, ja, jeg vil lade billederne tale for sig selv, når jeg får dem uploadet. Ikke en eneste backpacker, og da slet ingen hvide mennesker. Folk stirrer lidt, smiler, og kigger saa vaek igen. Jeg taenker, jeg oever lige mit thai fra parloersiderne i min rejseguide. Saa der sidder jeg og mumler lidt Thai for mig selv, da personen ved min side pludselig retter paa mig. Jeg kigger op fra min bog, og her ser jeg saa, at blevet centrum for det meste af bussen. Tja, jeg fortsaetter, og de faar sig nogle vaeldige grin over min udtale, men de retter til, og jeg skriver i min parloer, hvordan der skal udtales, hvis det skulle skrives paa dansk.

Buschauffoeren var en naadesloes mand. Han var kun helt i holdt en gang, da en 120 aar gammel dame ikke kunne faa benet saa hojt op, saa hun mattes loeftes. Resten af passagererne fik en arm i doeren af en billetkonduktoer til at blive hevet ind i farten, og et venligt skub naar de skulle af :-)

2 af pigerne kunne lidt engelsk, saa de begyndte at spoerge ind til, hvor jeg skal hen. Da jeg siger Sangkhlaburi bliver stemningen lidt anderledes. "Sometimes very dangerous there!" Oehh... Lidt efter de har sagt det, saa kommer det foerste af 12 militaercheckpoints. Her begyndte jeg godt nok at taenke, om jeg var ude hvor jeg ikke kunne bunde. Vejen skiftede fra Asfalt til grus, og murstenshuse skiftede til blikskurer, jeg sad efterhaanden paa kanten af stolen.

En af pigerne google lidt, og kom saa med en lidt mere betryggende kommentar "Not dangerous right now".

Naa, nu var det jo for sent, saa nu maatte vi bare tage tingende som de kom.

Et mere tryggende problem begyndte dog at opstaa, jeg skulle bruge toilettet, og ingen stop de naeste 2,5 time, jeg var MEGET presset!

Jeg kunne se en asiat stige paa halvvejs dertil, som havde en backpack, men jeg var ikke sikker paa om han var backpacker eller ej.

Bussen naar frem, 1,5 time forsinket, og det var saa smaat begyndt at blive moerkt. Inden jeg gaar ud, hiver jeg fat i fyreren, som, da jeg kommer naermere, ser er Japaner. Hans engelsk er vaerre end de fleste Thaier jeg har moedt paa turen, men jo, han er backpacker, og han har heller ikke noget sted at crashe. Vi gaar ud af bussen, og bliver overfaldet af 15 motorcykeltaxier. Men her har overtrykket gjort os immune overfor salgspitch, vi spaender mod det naermeste toilet!

Lidt mere afslappet gaar vi tilbage til motorcykeltaxierne. Vi hiver begge vores Lonely Planet rejseguides frem, og vaelger et guest house der hedder P guest house. 20 baht (3,5 kr.) hver skal det koste os at blive koert dertil. En god start paa en rejsebuddy er ikke "Kan jeg laane 20 baht af dig?" Ikke desto mindre, saa var det mig, der maatte spoerge, for jeg var loebet toer for smaamoenter. Men heldigvis tog han det ikke saa tungt. Han havde et meget langt Japansk navn, men jeg valgte at forkorte det med fattigroevsspisen "Kraser" og han reagerede paa det.

Kraser og mig valgte at dele et vaerelse, og booke en tur den efterfoelgende dag. Vi skulle jo laerer hinanden at kende, saa vi koebte 2 oel, og satte os og noed udsigten. Vi kunne hoerer en masse larm fra en oplyst gylden pyramide paa modsatte side af soen, men taenkte ikke saa meget over det.

Pludselig staar der to security fyrer bag os med receptionisten. De to fyrer kom fra Laos og kunne ikke rigtig noget Thai, men receptionisten begyndte at fortaelle, paa engelsk, at der var tempelfestival paa den anden side i Laos delen af byen i deres Chedi (Tempel). De to fyrer tilboed at koerer os derover hvis vi havde lyst. Vi blev enige om at vi nok ikke kunne komme tilbage igen saa, og det var ved at vaerer meget moerkt. Men de tilboed ogsaa at koerer os hjem naar vi var klar til det! Awesome. Saa i den vildeste Offroader 4X koerte vi derover. Stemningen var god, for Backstreet Boys blaeste for fulde droen i anlaegget, og vi kunne kun kommunikkere vha. fagter og smil! Jeg fik den ene sikkerhedsvagts cap paa, saa de lokale, og de var MEGET lokale til den festival, var meget forvirreret over hvad en hvid fyr, med et securitylogo paa cappen, som de kendte, lavede der, med en Japaner :-D

Vi proevede deres lokale slik, hoerte deres utrolig ringe musik, og saa deres fede forstillinger paa de 3 opsatte scener. Deres tempel var vildt flot! Det var en gylden pyramide, med ja, okay, jeg oploader vist bare billederne, tror det beskriver bedst.

Vi vendte tilbage ved midnatstid, og crashede paa sekunder.

Kl 11 startede dagen, eller, 1040, hvor vi hurtigt guffede noget morgenmad inden vi skulle ud og sejle. Vi kravlede i baaden med et par fra Oslo, og 2 piger fra England (Aimee og Laura) Vi saa bambusbroen der var faldet sammen paa midten, som foer var hurtigste vej over til Mao-delen af Sangkhlaburi hvor Burmeserer og Laoer holdte til, mens Thaierne holdte sig paa den side vi boede. Vi saa resterne af nogle oversvoemmede templer og hvordan folk bor i deres husbaade paa soen.

Vi gik i land ved et lille udloeb fra soen. Her var det en bumletur igennem junglen i pick-up truck de naeste 70 min. Vi ankom til et lille Elefant reservat. Et meget lille landsbysamfund holdte til her. 2 og 2 satte vi os op paa elefanterne. Elefantfoererne tog imod alle vores kameraer, baade spejlrefleks, alm. digital kameraer og Iphones. Ikke alene var disse fyrer og piger hardcore i at bruge alle disse typer, men de kravlede op i traere og lagde sig i graesset saa de kunne tage de fedeste billeder! De var serioest proffer! :-)

1.5 Jungletrek og saa var det afsidning. Nu skulle vi ud paa floden og lege paa bambusrafter! Hvert par fik en "kaptajn" og saa var det ellers bare konkurrence ned af den buldrende flod om, hvem der kom foerst! Kraser og mig vandt, skarpt forfulgt af de to englaenderer, som med deres redbulls-wunderkind gav os konkurrence til stregen! Han var 12 men for pokker hvor kunne han give den gas!

Vi kravlede af rafterne og kravlede tilbage i Pick-uppen. Paa vejen gennem junglen saa vi en lille hytte godt hengemt, jeg naaede lige at sige "Det er godt nok autenti..." Saa bed jeg orderne i mig igen. Paa bagsiden af hytten var et solpanel, en kaempe parabol og et 24" fladskaermstv! De elsker bare deres SOAPS i Thailand!

En beskidt og bumpende tur senere kom vi tilbage til vores guesthouse. 4 sek. senere var Kraser, de 2 englaendere og mig i ferskvandssoeen! Det var super laekkert! smaa 24 grader og helt blikstille... Indtil jeg lavede en bombe!

Vi plaskede rundt en times tid, og noed aftensolen. Vi blev enige om at lidt aftensmad og en enkelt var paa sin plads :-) Som sagt som gjort! Vi spiste sammen, tog afsked, og ikke laenge efter var vi i droemmeland.