Iso Matka

Suomesta Skotlantiin

UNITED KINGDOM | Sunday, 27 April 2008 | Views [1010]

26.4.2008 Isle of Colonsay

Niin se vaan mennä hujahti melkein kaksi vuotta reissussa, ja tuli aika palata Suomeen. Tosin vain käymään. Viimeise viisi kuukautta reissusta vietettiin Phuketissa Thaimaassa, ja siellä elo oli niin arkista että ihan unohdettiin että meillä on tämä matkapäiväkirja. Ei tuntunut siltä että oltaisiin matkalla. Phuketista lähdettiin maaliskuun lopulla, ja eihän sitä kotimatkaakaan voinut lyhintä reittiä tehdä, vaan käytiin ensin Hong Kongissa toteamassa että se ei ole ollenkaan kiva paikka. Lontoossa ehdittiin käydä sen verran että kahviteltiin entisen opiskelukaverin kanssa, ja sieltä sitten reiluksi viikoksi Sveitsiin juhlimaan kavereiden häitä.

Zürichistä sitten viimein lennettiin Helsinkiin 5.4. Kaksi viikkoa Suomessa meni ihan liian nopeasti, mutta eipä sitä olisi pitempään viitsinyt toisten nurkissa asustella. Matka kohti Skotlantia alkoi 21.4.

Ryan airilla päästiin huippuhalvalla Lontooseen, siellä kärvisteltiin Stanstedin lentokentän kylmällä kivilattialla yksi yö, ja jatkettiin aamulla Glasgown kaupunkiin Skotlantiin. Silmät ristissä unettoman yön jäljiltä juostiin ympäri kaupunkia koko päivä hoitamassa asioita. Illalla uni tuli jo ennen yhdeksää...

Aamulla matka jatkui junalla kohti Obanin pikkukaupunkia, josta sitten jatkettiin vielä lautalla tänne saarelle. Onneksi sää oli hyvä, eikä pahoinvointia tarvinnut pelätä. Pari kuukautta sitten oli kuulemma viikon niin huono keli, ettei lautta kulkenut ollenkaan. Ja sehän tarkoittaa täällä sitä, ettei tänne saada myöskään ruokaa lisää mistään. Leipä oli loppunut saaren ainoasta kaupasta saman tien.

Hotelli (www.thecolonsay.com) jossa ollaan töissä, on vain noin 300 metriä laiturista, jolle lautta tulee. Lähellä on myös se saaren ainoa kauppa, sekä "city hall", jossa voi mm. pelata sulkapalloa ja jossa järjestetään silloin tällöin perinteisiä Skotlantilaisia tansseja. Asuntona meillä on kivinen paritalo, jossa tällä hetkellä meillä on kaksi unkarilaista kämppistä. Ensi viikolla saamme talon ihan kokonaan itsellemme, kun kämppikset jatkaa matkaa. Talo on tosi kylmä, onneksi on sähköpatterit ja takka, niillä saa vähän lämpöä aikaiseksi. Ja paksut täkit. Pihalla kuljeskelee lampaita, niitä on paljon joka puolella saarta. Kukkoja ja kanoja löytyy myös, ja eilen kun ajettiin rannan ohi, se oli täynnä lehmiä. Täällä on yksi päällystetty tie, joka on yhden auton levyinen. Ajaessa pitää olla varovainen, lampaat kun päättää seistä keskellä tietä, ne ei siitä tajua liikkua vaikka kuinka painaisi torvea.

Ensimmäinen työpäivä kierrettiin saarella olevia vuokramökkejä, ja laiteltiin niitä valmiiksi seuraavia asukkaita varten. Tänään Heikki aloitti kokin uransa keittiössä, ja hyvin näytti pärjäävän kun kävin kurkkaamassa. Opettajana on Kevin, jolla on tosi vahva skottiaksentti, vähän vielä lisää vaikeusastetta. Minä tutustuin siivouspuoleen täällä hotellissa, mankeloin lakanoita ynnä muuta mukavaa. Hotellissa on vain yhdeksän huonetta, joten ihan hirveästi siivottavaa ei ole. Nyt on vielä aika hiljaista, mutta ensi kuun alussa kuulemma vilkastuu.

Säästäkin pitää aina kirjoittaa jotain. Täällä se on aika samanlainen kuin Suomessa. Yhden päivän aikana saatetaan saada sadetta ja tuulta, sekä auringonpaistetta. Päivät on täälläkin jo aika pitkiä, kello on nyt jo puoli 9 illalla, ja vielä aurinko paistaa.

Yritetään nyt kirjotella tänne vaikka kerran viikossa, ja kuvia tulee varmasti laitettua paljon, sen verran upeat on maisemat. Ensi viikkoon siis!

Meidän osoite on: 2 Squint Street, Isle of Colonsay, Argyll, PA617YW, Scotland.