My travel tales

Kathmandu - en verden for sig

DENMARK | Saturday, 14 February 2009 | Views [303]

Vi er kommet til Kathmandu...Nepal's hovedstad. Det er dog svaert at forstaa. Man maerker det ikke ligefrem, naar man begiver sig ud i gadebilledet. Gaderne er meget smalle og ofte opstaar der trafikprop, fordi biler og motorcykler ikke kan passere hinanden. Der er simpelthen ikke palds paa de smalle gader. Det er ligesom om, at byen bare er blevet bygget op og udvidet hele tiden uden at man har taget hoejde for at udvide vejsystemet. Infrastrukturen er elendig og ofte er det jordveje, man koerer paa. Ikke ligefrem noget man forbinder med en hovedstad. Desuden gaar stroemmen ofte i Kathmandu. Saadan har det heldigvis ikke altid vaeret, men p.g.a. nogle store oversvoemmelser i byen sidste sommer, som regeringen ikke har faaet rettet 100% op paa endnu, er el-nettet meget ustabilt og stroemmen kommer og gaar hele tiden. I gaar aftes da vi kom tilbage til hotellet, var det fuldstaendig moerklagt og pludselig forstod vi, hvorfor hotellet havde lagt stearinlys til os :-). Varmt vand er der heller ikke meget af. Sydoestasien har jo vaeret den rene luksus i forhold til Nepal, saa vi er spaendt paa, hvad der venter os i Indien.

Vi har vaeret paa en rigtig spaendende tur rundt i Kathmandu i dag arrangeret af Jysk Rejsebureau. Vi havde vores egen personlige guide med rundt i byen og besoegte bl.a. den mest kraftfulde buddhistiske stupa paa Jorden (ifoelge Buddhisterne selv) og et af Hinduernes vigtigste templer, hvor ligbraending langs floden er et dagligt faenomen. Vi saa flere doede mennesker, der blev braendt der. Meget makabert og bizart set med en danskers oejne. Vi saa ogsaa rigtig mange hellige maend med stort hvidt skaeg og en mase sjove farver i ansigtet. De stiller gerne op til fotografering, men tager ogsaa penge for det...

Vores moede med Nepal har vaeret lidt blandet. Vi startede med en del ballade allerede da vi ankom til lufthavnen, da vi ikke havde nok penge til visum og derfor brugte naesten to timer i lufthavnen paa at fremskaffe de soelle 8 USD, som vi manglede. Vi havde heldigvis arranegeret at blive hentet i lufthavnen og blev koert direkte til hotellet. Total kaos. Menneskene er utrolig soede og meget hjaelpsomme og allerbedst af alt: DE FORSTAAR HVAD VI SIGER!! Det har virkelig vaeret frustrerende i de andre lande, jeg har rejst i, at deres engelskkundskaber ikke har vaeret saa gode, men indtil videre har alle vaeret gode til engelsk her og det er helt fantastisk.

Nu har vi bestilt en 5 dages tur, der starter i morgen tidlig kl. 6:30. Vi skal afsted med privat bus og foerste stop er rafting ned ad Trisuli-floden, hvor vi ogsaa skal sove i telt den foerste nat. Derefter skal vi et par dage til Chitwan Nationalpark og ridde paa elefanter, trekke lidt i junglen og forhaabentlig se lidt dyreliv, derefter Pokhara hvorfra der er gode treks op til Annapurna-bjergkaeden. I Pokhara skal vi den sidste dag lave paragliding. det bliver FOR VILDT!!! Vi ved ikke helt, om vi skal grine eller graede over det, men vi har hoert, at det er "THE place" for paragliding (det flotteste i verden), saa derfor er vi jo noedt til at goere det. Efter vores 5-dages tur tager vi et trek til Annapurna (ikke bestilt endnu) og saa tilbage til Kathmandu, inden vi nok flyver til Indien (Varanasi) omkring den 26. februar, saa der venter mange spaendende oplevelser forude...