Faces in Places Traveling as the Uni of Life

Happy New Year!

LAOS | Thursday, 27 December 2007 | Views [1488]

Christmas Tree at Don Det

Allereerst iedereen alvast een heel gelukkig nieuw jaar gewenst!! En ik hoop dat de kerst voor jullie allen net zo aangenaam was als voor mij!? (vertel vertel!)

Mijn doel was om kerst te vieren in Laos en dus vertrok ik vanuit Siem Reap 2 weken geleden naar Kampong Cham, zo'n honderd km boven Phnom Penh in Cambodia. In de bus, gezellig tussen de lokale gore-flicks en cheesy karaoke, met de enige andere twee witneuzen aan de praat geraakt. Kolja uit Duitsland en Terja uit Estonia reisde sinds Australie samen door Azie en waren ook onderweg naar Kampong Cham. Uiterst aardige lui en aangekomen in de stad hebben we met z'n drieen eerst wat gegeten voordat we een hotel op gingen zoeken. De stad ademt een erg lekkere sfeer uit, daar het een vrij grote Frans Coloniaal opgezette stad is, met brede straten en parken. Echter is de stad sinds de bouw van een gigantische brug over de Mekong niet meer van belang als travel-hub, en daardoor in inwonertal flink gedaald. Dezelfde avond besloten we ergens wat te gaan drinken. Na wat slenteren over straat werden we door een groepje motortaxi drivers uitgenodigd om bij ze te komen zitten. Zo gezegd zo gedaan en samen werden we, al zittend op de straat, jack-fruit etende en goedkope drank drinkende, behoorlijk vrolijk. Na deze alleraardigste lokale lui te hebben verlaten, hebben we tussen de moestuintjes aan de oever van de Mekong met een ipod muziek zitten luisteren..

De volgende dag waren we alle drie te katerig om de bus te pakken en besloten daarom nog een dag te blijven. Na een rustig ontbijt aan de Mekong zijn we gaan fietsen op een nabijgelegen eilandje. Prachtig hier en ik heb zelden zo'n perfecte woonomgeving gezien.. Het verharde zandpad bracht ons op de fiets langs de keurig aangeharkte houten huisjes op palen, waartussen mensen het meest volmaakte simpele leven lijden. Bloemen, fruit, lachende kinderen en trotse ouders. Aan de rand van de graanvelden hebben we onze sjaal neergelegd en broodjes gesmeert... *zucht*

Volgende dag Terja en Kolja verlaten en de bus gepakt naar Streng Trung in het uiterste noorden van Cambodia. Hier kwam ik in de namiddag aan en behalve een traditionele bruiloft in het restaurant naast m'n hotel, was hier verder niet zoveel bijzonders.. Het doel was dan ook om naar Laos te gaan.

En daar kwam ik de volgende dag, via hobbelige zandweggetjes, aan. Na wat overgestap in verschillende bussen in een boot (houten kanoo) naar het Don Det eiland gevaren. Don Det is een van de eilanden van het zogehete 'vier duizend eilanden' gebied in Laos, wat tevens is gelegen in de Mekong. Het deed me bijzonder veel denken aan Bocas del Toro in Panama, maar dan een bruine Mekong ipv een azuurblauwe Carribean. De sfeer op het eiland is bijzonder relaxed. Langs de oevers zijn door de bevolking houten huisjes gebouwd boven het water en die zijn te huur. Een aantal van die huisjes, samen met een terras en het huis van een lokaal gezin, vormt een guesthouse. Wat rondvragen later kwam ik bij het guesthouse van Vixay terecht, een enorm lieve man met een geweldige familie. De sfeer daar (en uberhaupt in Laos) is erg bijzonder, daar het een beetje een onontdekt paradijs is. Men zegt wel; thailand 30 jaar geleden.. en dat kan ik me goed voorstellen. Het is moeilijk uit te leggen, maar Don Det heeft wat weg van de puurheid uit The Beach. Een klein groepje vriendelijke, creatieve, like-minded people, ten midden van de natuur zullen we maar zeggen..

Na de eerste paar dagen met zo'n 7 mensen uit het guesthouse (van Franrijk tot China) stoned en filosoferend in de hangmat te hebben doorgebracht was het vervolgens kerstmis, joechei! We besloten met het ondertussen hechte groepje, samen met de familie kerst te vieren in de vorm van lekker eten en kleine cadeautjes onder een gedecoreerde palm. Op eerste kerstavond was er tevens een feest op het strand, waar vrijwel iedereen in de loop van de avond en nacht op af kwam. Dit betekende tot diep in de nacht, onder de volle maan dansen op goa trance; just te way i like it! :) De volgende dag was ik de enige die vroeg op stond, gezien ik niets had gedronken vanwege wat maagproblemen. Deze dag ben ik gaan fietsen naar een enorme waterval en over een brug naar een ander eiland. 'sAvonds hebben we met z'n allen spelletjes gespeelt en met de kinderen gedanst. Geslaagde kerst dus!

Nu zit ik in Pakse, halverwege het zuiden van Laos. Met Hugh en Fee uit Engeland (die ik ken uit het guesthouse op Don Det) ga ik de komende dagen een brommertochtje maken in de nabijgelegen omgeving; het is geweldig mooi hier en eindelijk weer... bergen! ;)

Veel liefs uit Laos en nogmaal een geweldig nieuw jaar!!