Een grote droom wordt werkelijkheid

Het land van onze dromen?

CANADA | Wednesday, 13 August 2008 | Views [2829]

Ik zag 2 beren.....

Op de boot naar Vancouver Island zien we langzaam de besneeuwde bergen in de USA kleiner worden. Terwijl we genieten van het uitzicht voelen we ook de opwinding steeds groter worden aangezien we eindelijk Canada gaan ontdekken. Iets waar we al jaren naar uit kijken gaat nu opeens werkelijkheid worden. Oorspronkelijk waren we immers van plan om alleen maar naar Canada te gaan en niet naar alle andere landen waar wij inmiddels zijn geweest. Maar tijdens het plannen kwamen wij er achter dat een vliegticket om rond de wereld te vliegen helemaal niet veel duurder is dan een retourtje Vancouver. Achteraf gezien een heel erg verstandige zet aangezien alleen Canada een behoorlijke tegenvaller zou zijn geworden! British Columbia en Alberta hebben prachtige gebieden en met afstand de mooiste natuur die wij tot nu toe gezien hebben. Maar voor de rest valt Canada wat ons betreft tegen. De campings in Canada zijn over het algemeen veel minder goed/mooi dan de campings in de USA en ook nog eens een stuk duurder! Na 3 weken Canada en een heleboel beren hebben wij dan ook besloten om weer terug de USA in te gaan….. Maar laten we bij het begin beginnen!

Vanaf de boot zijn we door Victoria (de hoofdstad van Vancouver Island) heen richting de camping gereden waar we een aantal dagen zouden blijven om Victoria en omgeving te verkennen. Meteen valt op dat het eiland een stuk minder spectaculair is dan wij naar aanleiding van alle verhalen hadden verwacht. Maar goed we hebben pas een klein stukje gezien en gaan er vanuit dat het noordelijker wel beter/mooier zal worden. Victoria is op zich best een leuk klein stadje maar niet een plek die je gezien moet hebben. Een stuk buiten Victoria ligt de plaats Sidney van waaruit wij met een zodiac-boot zijn mee geweest met een orca tour. Na een uur varen door de erg mooie fjorden kwamen we op open zee waar we tussen allemaal orca’s hebben rond gevaren. Een erg bijzondere ervaring en 100x beter dan de walvis tocht in Kaikoura, Nieuw-Zeeland. De volgende dag zijn we voordat we richting het noorden gingen nog langs de Butchart Gardens geweest. Dit is een verzameling tuinen die in de loop der jaren (vanaf 1904) als hobby zijn aangelegd door de vrouw van een rijke cement ondernemer in samenwerking met een tuinarchitect. Inmiddels zijn de tuinen wereldberoemd en is het een van de grootste trekpleisters van Vancouver Island. Op voorhand waren we bang dat het zou tegenvallen maar het tegendeel was waar. We hebben een paar heerlijke uren doorgebracht in de tuinen en kunnen iedereen aanraden als je in de buurt bent om er langs te gaan. Na de tuinen de auto ingestapt op zoek naar wat Vancouver Island zo bijzonder zou moeten maken. Halverwege het eiland in de plaats Tofino (een van de druk bezochtste plekken in BC) na 5 minuten daar te hebben rond gekeken besloten om van het eiland af te gaan. We zijn in een rap tempo terug gereden naar Victoria om daar de boot naar het vaste land te nemen. Op de orca tocht en tuinen na is Vancouver Island voor ons verspilde tijd geweest. Alles wat je op het eiland kan vinden heb je ook langs de westkust van de USA maar dan beter!

En dan kom je aan in Vancouver, een stad waar we zo vaak over hebben nagedacht en gedroomd. Door alles wat wij in de afgelopen maanden hebben gezien was het voor ons al wel duidelijk dat de kans dat wij in Vancouver zouden willen wonen niet zo groot meer. Maar Vancouver is ons zeker niet tegengevallen! Wij hebben daar fietsen gehuurd en met stralend weer hebben we de stad en natuurlijk het wereldberoemde Stanley Park verkend. De stad op zich is niet zo heel erg bijzonder. De sfeer die er hangt is gemoedelijk en je hebt absoluut leuke wijken maar verder stelt het niet veel voor. Maar in combinatie met Stanley Park is het wel een geweldige plek om te wonen. Het park is voor 3 kwart omringd door de zee, waardoor je overal strandjes hebt waar je heerlijk kan liggen. Om en door het park heen liggen perfecte fiets/wandel paden waar je heerlijk kan gaan joggen/fietsen na een dag hard werken. Als het weer het toelaat duik je na je rondje even de zee in om weer fris te worden alvorens terug te gaan naar de stad. Het perfecte einde van deze dag zou natuurlijk op een leuk terrasje met lekker eten gaan zitten maar daar komt het grote gemis van alle landen buiten Europa weer aan het licht. Er zijn GEEN gezellige terrasjes te vinden! Restaurants liggen bijna altijd aan een doorgaande weg, waardoor buiten zitten meteen een stuk minder leuk is. Een gezellig plein met meerdere cafe’s restaurants etc kun je al helemaal vergeten. Dit voorgaande in combinatie met het gemis van cultuur/oudheid is iets wat wij inmiddels zo ontzettend erg missen dat wij met zekerheid kunnen zeggen nooit voor langere tijd buiten Europa te willen wonen. Maar goed we zijn daar nu wel aan gewend dus laten ons daar niet meer door uit het veld slaan. Na de 1e geweldige dag in Vancouver met prachtig weer kon de regen natuurlijk niet uitblijven. Voor het eerst sinds 12 mei hebben wij weer regendruppels gezien! Opeens merk je dan ook heel goed hoe belangrijk het is om ergens te zijn met mooi weer. Met een compleet grijze lucht ziet alles er veel minder leuk uit. Helaas waren de voorspellingen erg slecht, waardoor we na 3 dagen maar zijn doorgereden richting Whistler.

Whistler staat bekend als een van de beste ski gebieden ter wereld en natuurlijk zijn in 2010 de Olympische winter spelen daar. Waarschijnlijk moet je in de winter naar Whistler gaan, want wij vonden er nu niet veel aan. Er staan een aantal middel hoge bergen waaronder Whistler maar we vonden het niet mooi genoeg om te blijven. Het was tijd om de Rocky Mountains in te gaan. Iets waar we ontzettend veel zin in hadden. We begonnen onze verkenning van de Rocky’s in Banff National Park. Banff was absoluut mooi maar onze Alpen winnen het nog vrij dik. Vandaar dat we Banff na 1 dag alweer hebben verlaten om via de Icefields Parkway richting Jasper te rijden. En dit gebied moet iedereen echt gaan zien. Het is er zo ontzettend mooi en het houdt niet op! De weg van Banff naar Jasper is ongeveer 230km lang en gaat door 2 nationale parken heen. Langs de weg kom je constant allemaal wilde dieren tegen met natuurlijk de beren als hoofd attractie terwijl je overal om je heen de meest geweldige bergen omhoog ziet reizen. Dit gebied is voor ons met afstand het mooiste stuk natuur dat we ooit gezien hebben. De Grand Canyon is nog steeds de meest indrukwekkende plek maar dit gebied is dus veruit het mooiste. En door de grote kun je hier ook makkelijk een lange tijd blijven om geweldige wandelingen/kano tochten te maken. Wij zijn uiteindelijk 1 week gebleven en hebben een geweldige tijd gehad. De mooiste tocht die wij hebben gemaakt was op Maligne Lake met een kano. Wij hebben daar een 30km lange tocht gemaakt waar we in totaal 8,5 uur over hebben gepeddeld. Iets wat achteraf gezien misschien iets teveel was…. Tel daar nog wat rustpauzes bij op en je komt rond zonsondergang (21.30) compleet uitgeput bij het beginpunt terug. Maar wij hebben er wel een onvergetelijke ervaring voor terug gekregen. Bijna iedereen huurt een kano en blijft in de buurt om na 1 uur de kano weer terug te brengen, waardoor wij de gehele dag zo goed als alleen in de ruige natuur van Canada zijn geweest!

Op voorhand wisten we dat het midden stuk van Canada niet geweldig zou zijn maar dat geldt ook voor de USA. Gezien het feit dat alles in Canada flink veel duurder is dan in de USA hebben wij besloten om Canada te verlaten en via de USA richting New-York te rijden. De benzine scheelt gemiddeld 50ct per liter en de campings in Canada zijn veel minder goed dan die in de USA. Natuurlijk heb je uitzonderingen maar een goede camping in Canada is een uitzondering terwijl een slechte camping in de USA een uitzondering is…… Vanuit Jasper zijn we zuidwaarts gereden richting Glacier National Park in de USA wat op de grens met Canada ligt. Wederom zijn we via de Icefields Parkway gereden en deze keer veel geluk gehad met beren. Eerst kwamen we een moeder beer met jonkie tegen die lekker in een rivier aan het spelen waren om vervolgens langs de weg een andere moeder beer met jonkies te zien eten. Van deze laatste ontmoeting hebben we dankzij onze nieuwe camera een aantal geweldige foto’s kunnen maken. In Victoria hebben wij namelijk een Nikon D60 met 18-200mm lens gekocht. Door de extreme zoom mogelijkheid van deze lens zijn we in staat geweest om de beren mooi op de foto te krijgen! Bij de grensovergang van Canada naar de USA hebben wij voor het eerst problemen met de douane gehad. Ze vonden het nodig om de auto te doorzoeken en dat betekende de auto in een garage achterlaten en binnen wachten tot ze klaar waren. Best een vervelend idee omdat al je spullen in de auto zitten, het is immers je huis. En daar gaan dan dikke douaniers een beetje doorheen zitten scharrelen. Het viel achteraf gelukkig mee aangezien ze niet alles overhoop hebben gehaald.

Een ervaring rijker, voor de 2e keer de USA binnen gekomen om daar wederom via een prachtige weg door Glacier National Park te rijden. Dit park dankt zijn naam aan de meer dan 300 gletsjers die er in het gebied zijn. Van die gletsjers hebben we er maar een paar gezien maar de bergen er om heen waren er niet minder om. Na dit park snel doorgereden richting Yellowstone National Park. Een naam die iedereen waarschijnlijk wel eens heeft gehoord? Het is het 1e natuur gebied in de wereld dat de status van National Park heeft gekregen ergens in de 19e eeuw. Wij wisten helemaal niets van dit park af behalve dat het erg bekend is. In het park kwamen wij er achter dat het een gebied is dat vol zit met geothermische activiteit. Net zoals het gebied rond Rotorua op het noorder eiland van Nieuw-Zeeland. Erg grappig om aan de andere kant van de wereld weer in precies hetzelfde landschap rond te lopen. Overal geisers, kokende modder poelen, de meeste bizarre kleuren in de grond en stank!! Yellowstone heeft in 1988 volledig in brand gestaan voor een aantal maanden. Hierdoor is het hele park nog steeds beïnvloed. Overal waar je komt zie je kaal bos met allemaal dode bomen op de grond. Wij vonden het park hierdoor absoluut niet de moeite waard om naar toe te gaan. Er zijn een aantal mooie watervallen en natuurlijk al het geiser gebeuren maar je hebt constant het gevoel in een soort dood gebied te zijn. Waarom het zo lang duurt voor het hersteld snappen wij niet helemaal maar we zijn er vrij snel weer weg gegaan aangezien we het er vreselijk vonden. In 1989 waren ze in Yellowstone erg bang dat er geen bezoekers meer zouden komen vanwege de brand maar het tegenovergestelde is gebeurd. Bijna 3 miljoen mensen zijn dat jaar naar het park gekomen waarmee het het best bezochte jaar tot dan toe zou worden. Wat zijn mensen toch heerlijke ramptoeristen…. Lekker door verbrand bos heen lopen/rijden!

Gisteren waren we in Yellowstone en we zijn nu onderweg naar Denver in Colorado. Afhankelijk van de bergen daar kiezen we ervoor om nog iets zuidelijker te gaan of we blijven op de hoogte van Denver en rijden dan dwars door de USA richting Lafayette in Indiana vlakbij Chicago. In Lafayette zit een groot en bekend wolven opvang centrum waar we graag langs willen. Na die stop gaan we waarschijnlijk weer Canada in om daar wat verder rond te kijken. Om vervolgens bij de Niagara Falls weer de USA in te gaan om via Boston naar New-York te rijden. Uiteraard staat dit niet vast en kan het weer helemaal anders worden maar op dit moment zien de plannen er zo uit. We hadden verwacht dat het midden van de USA niet geweldig zou zijn maar het is waarschijnlijk nog erger. We rijden nu al de gehele dag door aan Nieuw-Zeeland doen denkende stadjes heen en daarbuiten alleen maar prairie en verder helemaal niets! We rijden dus lekker snel door en maken een paar lange dagen om z.s.m. weer in wat leuker gebied te komen. We zaten net overigens na te denken over het tegenvallen van Canada op Vancouver en de Rocky Mountains na. En bedachten dat wanneer je vanuit Nederland rechtstreeks in Canada terecht komt dat je dan niet weet wat je overkomt. Maar wij hebben de afgelopen maanden zo ontzettend veel gezien dat je gewend raakt aan mooie natuur om je heen. Iets wat op zich natuurlijk jammer is, omdat je er nu minder van geniet dan wanneer je er fris in komt. Wel is het zo dat er een heleboel plekken heel erg gehyped worden en dat absoluut niet waar maken. Wij zijn nu in staat om een geweldige reis voor iemand samen te stellen waarbij je constant op de mooiste plekken van Noord-Amerika komt. Een boel van de ‘bekende’ dingen kun je namelijk skippen om meer tijd te hebben in de gebieden die echt de moeite waard zijn. En die plekken zijn er meer dan genoeg en dan vooral in de USA. In Canada kun je rond Jasper minstens 2 weken vol maken zonder dat het teveel van hetzelfde wordt. Maar verder hoef je daar niet heel veel tijd te besteden en kun je beter langs de west kust van de USA naar beneden rijden.

Hierbij nog even een link naar een slideshow die een aardige indruk geeft van onze reis tot nu toe: http://www.flickr.com/photos/bramgies/sets/72157606639242226/show

De volgende update zal waarschijnlijk uit New-York gaan komen, we zijn heel erg benieuwd!