Nanjing 2007 Exchange studies in Nanjing, China, autumn 2007. To get there I travel the Transsiberian Railway across Asia. Togehter with a mate from Uppsala I will discover some of what China has to offer.

Xi'an

CHINA | Friday, 5 October 2007 | Views [845]

Efter att ha åkt tåg i 14 timmar var det dags att stiga av i Xi'an. Tåget höll samma standard som pendeltågen från tyska efterkrigstiden vilka tills nyligen trafikerade Stockholm då SL hade brist på vagnar. Jag hade köpt biljett för s.k. hard seat, vilket är den billigaste kategorin och för denna resa det enda alternativet som inte var fullbokat. Efter ett halvt dygn var jag helt ledbruten. Sätet var hårt men värst av allt var att ryggstödet var fastsatt helt lodrätt mot bänken. Det de första sex timmarna var ok men när det kändes lägligt att försöka få lite sömn blev det hela ohållbart. Åtta timmar gick åt till att vända och vrida på sig utan minsta lilla vinst i komfort. När jag stapplade av tåget gick jag raka vägen till biljettluckan för att se när tågen gick till Nanjing. Jag blev förvånad när den första luckan jag provade råkade vara rätt för ändamålet. Till min glädje visade det sig dessutom att det fanns en avgång vid 17:50. Jag hade nu nio timmar på mig att hitta Terra-Cotta äta middag och komma med tåget. Jag vände mig om och gick rakt in i ett trevligt västerländskt par. Hon var britt och han spanjor, båda var jättetrevliga. De hade just ankommit med samma tåg som jag och skulle vidare till nån annan stad. De hade missat att det var hit man åkte för att se Terra-Cotta. Med deras avgång skulle de inte ha tid att leta runt efter sevärdheterna men de kunde assistera mig i att hitta nån engelskspråkig person. Min bästa chans vara att hitta ett hostel eller hotel med flerspråkig personal. Paret råkade ha en flyer från ett hostel de blivit tipsade om så vi började röra oss på direkten. Efter ett tag var de tvugna att ge upp för att istället leta efter föda till sina svältande magar - trots att jag delat med mig av min sista Marabou. Vi var dessutom helt vilse och visste inte var vi befann oss eller vilken riktining vi skulle gå. Jag fick behålla flyern och tog en taxi sista biten för att spara tid. Vandrarhemmet visade sig vara endast ett par kvarter bort. Jag rusade in och drog fram hela historien om hur desperat jag var efter nån som talade engelska, hur lite tid jag hade i stan och hur gärna jag ville se armén utkarvad i lera. För första gången hade jag stött på en kines med humor; efter min utläggning såg hon frågandes ut och sa på väldigt bruten engelska "ssolly no Inglis". Jag skulle precis falla baklänges med mitt uppgivna ansikte när hon bytte min och började skratta istället. Hon blev dagens räddning och hade svaren på alla mina frågor. Jag skulle ta en buss 611 tillbaka till stationen där lokalbuss nr 306 till Terra-Cotta avgick. Det hela skulle bli både bli lätt och billigt eftersom jag inte hade tid för turistbussarna.

Jag gick ut på gatan och hoppade för en yuan på buss 611. Efter ett par hållplatser med bussen visade det sig att jag åkte åt fel håll. Av bussen och invänta nästkommande åt motsatt håll. Kommer till stationen och märker att hållplatsen för buss 306 ligger 60 m från rummet där min ryggsäck ligger incheckad. Så fort jag kommer på bussen somnar jag och sover den knappa timmen det tar att åka till museet/utgrävningen. Det är fortfarande ganska tidigt på förmiddagen så stället är hyffsat lugnt. Det är ganska lätt att köpa studentbiljett för att ta sig in på området. Där inne är utgrävningen uppdelad i tre gropar med hus byggda över som skydd. Ibland när man kommer till såna här platser av världsarvsklass o.dyl. blir man besviken just för att förväntningarna inte lever upp. För mig var det här ett ställe som inte riktigt levde upp till förväntningarna. Det var intressant att se platsen eftersom jag hört om den och jag ångrar inte att jag tog omvägen via Xi'an för att se den. Men allt som allt var den inte vad jag trodde. Inuti varje byggnad finns en grop där soldaterna är mer eller mindre framgrävda. Turisterna får gå runt på en upphöjd bana över gropens kant varifrån man kikar ner på figurerna. Tyvärr är det ju så att turistens värsta fiende - förutom kinesen - är förväntan. Du kommer aldrig nära lersoldaterna och det är långt ifrån den promenad bland soldaterna som jag föreställt mig. Som en god turist läste jag en del informativa skyltar, fotade krigarna men slösade ingen tid på att strosa runt. När jag är äldre kanske jag uppsakttar det hela mer och då kan jag gott åka tillbaka till Xi'an. Då kanske jag har råd med ett stort objektiv så det blir värt att fota det hela.

Bussen till stan var smidig och gav chans till ytteligare sömn. Nästa mål var att hitta ett internetcafé för att kontakta Katja och höra om läget i Nanjing. Jag satte kurs mot det hjälpsamma vandrarhemmet i hopp om att hitta en uppkopplad dator efter vägen. Vad det verkar har Xi'an total avsaknad av internethak. Högst märkligt eftersom varenda pubertal kines är beroende av World of Warcraf. (Det tar sig även upp i åldrarna.) Alla internetcafeer jag besökt hittills har varit fullsatta med kineser upptagna av att söka datorgenererade äventyr med sina virtuella vänner. Det här fenomenet kan iofs. vara svaret på Kinas befolkningsproblem och därmed ersätta enbarnspollicyn. Forsätter Blizzard värva spelare i samma takt kommer Kinas barnfödseltakt så gott som avstanna inom en generation.
Xi'an kanske undgår detta öde eftersom det inte finns några internetcaeer där. Jag kom fram till vandrarhemmet där jag lyckades kolla mejlen. Där hittade jag även Bill o Chris som jag varit på ridtur med i Mongoliet. Vi gav oss ut och käkade middag på en restaurang halvvägs till tågsationen. Beställningen var en total katastrof och vi fick inget som vi ville ha. Halvmätt fick jag småjogga till tåget för att inte bli strandad. Mitt intryck av Xi'an blev ingen höjdare: stan var täckt i ett sandmoln från morgon till kväll. Förutom Terra-Cotta hade den inte mycket att erbjuda (jag frågade aldrig vad mer som fanns.) Att jag inte värderade deras enda sevärdhet så högt kan bero på min sömnbrist eller att jag mest bara vill komma hem till Nanjing. Jag kanske dömde Terra-Cotta lite hårt men det var inget som tågresan inte kunde straffa mig för.