Rune Thorsen

Fy faen for ett liv...

COSTA RICA | Friday, 4 April 2008 | Views [375]

Tyskeren (Corby) var jo like forvirra han som jeg. Feil dato var det ogsaa, det var onsdag han skulle reise. Greit nok, jeg fikk jo aldri bestilt noen billett saa jeg blir med til flyplassen.

Opp seks om morran, nok til at jeg vanligvis ville sagt nei. Dessuten saa tok vi to busser pluss metro´n. Skjoente vel at jeg aldri ville ha kommet meg vekk om jeg ikke tok meg selv i nakken. To og en halv time bare aa komme til flyplassen, men greit det saa lenge jeg har selskap og noen som kan veien. :) Litt ironisk bare at en dansk jente kom tilbake kvelden foer og hun skal reise om noen dager...hun er vesentlig behagligere for oeya enn Corby. ;) Men, men, livet er det som skjer mens man planlegger noe annet...

Kommer til flyplassen og finner mot alle odds ett billettkontor. Men det var selvfoelgelig bare for ett selskap, og de hadde ingenting som ligna paa billig-billetter. Corby hadde tilogmed en ekstra billett men det aa endre navn eller aa kjoepe den plassen som vi visste ville vaere tom var ikke aktuelt. Amerikanere er firkanta dyr...

Gjoer et par forsoek paa aa komme meg til Cancun via andre selskap, men var mindre heldig med det saa det var bare aa si hade til Corby saa han ikke skulle miste sitt fly. Gaar runden fram og tilbake og stiller meg i koe hos alle jeg tenker meg har fly som gaar soerover. Tilogmed der det fysisk sto billettkontor var de noe forfjamset over at jeg var klar til aa reise med en gang... Og selvfoelgelig, alt var mer enn full pris.

Var jo igrunn forberedt paa det saa jeg proever meg paa leiebil istedet. Noe som kan vaere billig om du finner den rette avtalen, men ikke pokker om jeg var kar til det. Var ikke veldig lysten paa aa reise inn til Miami igjen, saa gjoer atter en runde. Om ikke annet saa finner jeg en kar som forteller meg om MartinAir, et nederlandsk flyselskap som foelger europeiske regler, saa gjoer ett forsoek der.

Maatte selvfoelgelig vente ett par timer foer de aapnet, men det dukker da endelig opp noe. Paa det tidspunktet var jeg saa sliten at jeg var mest opptatt av om de i det hele tatt hadde ledige seter. De hadde kun billetter til San Juan i Costa Rica, men det var ledig plass paa ettermiddags-flyet. Det ironiske med det hele var at det faktisk ble billigere enn det jeg hadde booka paa internett i utgangspunktet. ;) Ja, sa jeg bare fort, jeg var forberedt paa aa betale det dobbelte, bare det aa komme seg til Miami, faa summa seg og funnet noe annet paa internett ville ha kosta differansen, men alt ordna seg til slutt gitt.

Med unntak av at jeg maatte tilbringe hele dagen paa flyplassen og at jeg ikke var framme foer det var moerkt vel og merke. Liker ikke aa komme til fremmede plasser naar det er moerkt. Tror de har noen bra hostel'er i San Juan, men jeg hadde jo ikke tid til aa booke noen. Mange av de henter deg paa flyplassen tilogmed.

Hadde haap om at det ville ordne seg etter landing, dvs, hadde ikke saa mange alternativ. Regnet med aa finne noen ifra ett eller annet hostel staaende utenfor, men dengang ei. Derimot var det mange som var ute etter penga mine... Troskyldig som jeg er saa hoppa jeg inn i en piratdrosje. Mer pirat enn drosje tror jeg, men det endte bra.

Relativt om ikke annet. Bor naa paa Hostal de Luxe, men de luxe maa bety noe annet paa spansk... 10 dollar per natt er jo billig, men man faar hva man betaler for... Er visst ikke saa langt unna den jeg hadde tenkt aa sjekke inn paa saa faar tusle litt rundt og se hva som skjer. Fikk ikke inntrykk av at dette var ett trygt nabolag om kvelden, men i dagslys ser det bedre ut. Ikke hostelet riktignok. :) Billig horehus ved siden av visstnok, litt synd man er prinsippfast...

Hadde ogsaa regnet med at det var varmt og godt her, men det var faktisk en kjoelig natt. Vanskelig aa sove til tross for at jeg var utslitt. Og enda bedre er det jo at de ikke stiller klokka i forhold til sommertid saa det er jo plutselig lyst to timer foer hva jeg er vant til. Staar jo opp frisk og rask (for meg), og finner ut at klokka er sju. Og da har det allerede vaert lyst i et par timer... Blir jo ogsaa moerkt saa mye foer. Ikke akkurat en fordel naar man bor i slike nabolag. Av og til fordel aa vaere hoey og lys, men ikke i slike tilfeller. Uansett hva jeg gjoer saa vil jeg alltid se ut som en turist...

Naaja, tror jeg vil kreke meg ut mot sjoen uansett. Det er stor forskjell paa klimaet i landet her og der ser det ut til aa passe meg vesentlig bedre. Luftfuktigheten blir jo desto verre, men det skal jeg takle. Heller vaat og varm enn toerr og kald. Mye muligheter, bare aa finne ut hva som faktisk fungerer i dette landet. De lever av turister, men har tydelig foelelsen av at man boer ha oeyer i nakken allikevel. ;)

Ut og fange frokost og finne ut hva jeg egentlig har rota meg inn i. Faar vel bli en natt til foer jeg sjekker ut. Tar tid aa orientere seg.  :)