Richard & Ligia

Fiji

FIJI | Monday, 1 June 2009 | Views [662] | Comments [2]

"Bula" allemaal!

Hier eindelijk weer een berichtje van ons. Na 2 weken in Fiji zijn we weer teruggekeerd in Brisbane. De afgelopen tijd waren we nogal afgesloten van de buitenwereld dus vandaar dat het even heeft moeten duren..

Fiji was prachtig, in het begin was het wel even omschakelen na 6 weken in Nieuw Zeeland te hebben verbleven. De eerste 2 dagen zaten we in Nadi bij een soort Bed&Breakfast bij een familie thuis dus dat was erg leuk om alvast wat van het land en de cultuur te weten te komen.

Na al het gereis in Nieuw Zeeland (meer dan 5000 km op de teller) besloten we eerst om maar 's een paar dagen te relaxen op een eiland. Nou, daar hebben ze er genoeg van, meer dan 300! Na wat onderhandelen (kortinkje hier, kortinkje daar) in een vaag internetcafe/reisburo hadden we 4 dagen geboekt op Mana Island op een uur varen van Nadi. Altijd afwachten op de boot op komt dagen natuurlijk maar zowaar.. een klein visserbootje kwam ons ophalen en iets later zetten we voet aan wal op een prachtig eiland. Precies zoals je het kent uit de reisgidsen; parelwitte stranden, wuivende palmbomen en azuurblauwe zee, schitterend! De tent konden we opzetten op het strand. Alle maaltijden waren inclusief dus het enige waren we ons druk om hoefden te maken was de tijd om maar niet een maaltijd te missen :-D Veel leuke mensen ontmoet daar, een stel uit Argentinie en Spanje (lekker om weer 's Spaans te spreken) en een meisje uit Japan, misschien dat we hen nog 's tegen zullen komen onderweg.

Ook waren we nog een dagje naar het eiland geweest waar de film Castaway met Tom Hanks was opgenomen, erg grappig om daar rond te lopen. Onderweg zie je werkelijk de mooiste eilanden, soms alleen maar zand of alleen met een palmboompje erop of een compleet resort.

Na een paar dagen op Mana Island gingen we weer terug naar Nadi en pakten we een soort van bestelbusje wat als streekvervoer diende langs de zuidkust naar Pacific Harbour. Ons werd aangeraden om hier in het Uprising Resort te verblijven en dat was zeker een goede keus. Dit 4 sterren resort had ook een hostel en camping waardoor wij ook gebruik konden maken van alle faciliteiten, niet verkeerd dus maar wel een beetje decadent haha.

Hier 3 dagen verbleven en daarna door met de bus naar de hoofdstad Suva, de grootste stad in de Pacific. Na hier een nacht verbleven te hebben in het mooie Raintree Lodge Resort midden in het tropische regenwoud pakten we de volgende dag de nachtboot (totale tocht van 15 uur) naar het eiland Taveuni waar onze vriend Mel woont met zijn familie. Hem hadden we dus ontmoet in Shepparton in februari tijdens het appelplukken. We hadden al contact gehad met Mel per telefoon en hij vertelde dat Elliot (een Engelse jongen die ook met ons werkte) ook zou langskomen rond dezelfde tijd maar wanneer precies wisten we niet. Wat schetst mijn verbazing als ik midden in de nacht op de boot ineens iemand in onze lounge een slaapplek zie zoeken: Elliot! "De wereld is een zakdoek" zoals ze op z'n Spaans zeggen.. De volgende ochtend stond Mel ons al op te wachten op de pier en daarna gingen we naar het dorpje waar hij woont. Hij woont daar met zijn vrouw en 4 kinderen. Het is traditie om eerst de oudste of "chief" van het dorp om permissie te vragen voor ons verblijf. Met trillende benen gingen we naar deze beste man toe, maar gelukkig gaf hij groen licht. 's Avonds werden we nogmaals welkom geheten onder het genot van de nationale drank van Fiji: kava. Dit is een worteldrank en je moet er niet teveel van drinken want dan ga je rare dingen zien, maar zover kwam het voor ons niet.

Taveuni is het twee-na-grootste eiland en staat ook bekend als de "Garden Island". Het is vulkanisch en de grond is dan ook zeer vruchtbaar. Mel en zijn familie hoeven dan ook niet vaak naar de supermarkt want alles groeit er letterlijk in de voortuin. We zijn een dag naar een prachtige waterval geweest en een natuurlijke glijbaan, echt heel erg mooi.

Helaas konden we de finale Barcelona-Manchester Utd. niet zien maar de volgende dag wist de "chief" ons al mede te delen dat Barcelona had gewonnen haha, dus zo verstoken van de buitenwereld waren we niet.

Na 3 dagen moesten we helaas alweer afscheid nemen van Mel en zijn familie. Ze brachten ons naar het vliegveld van Taveuni vanwaar we een prachtige vlucht met een klein vliegtuig hadden terug naar Nadi vlak over de koraalriffen en prachtige eilanden. Daarna was het een paar uur wachten om weer de vlucht terug te pakken naar Brisbane. Morgen gaan we weer met de bus terug naar Hervey Bay naar Piet en Adrie om vervolgens met de auto noordwaards te gaan richting Cairns.

OK, tot zover weer even een update'je van ons. We hopen verder dat alles goed gaat met jullie. Bedankt ook weer voor al jullie berichten en e-mails, altijd erg leuk om te lezen.

We kunnen hier helaas geen foto's uploaden maar we zullen kijken of het ergens anders vandaan wel lukt.

Groetjes van ons en tot de volgende keer,

Ligia & Richard

hallo ries & lies,
dank voor jullie leuke berichtgeving betr.figi en vooral voor de prachtige foto's die jullie over de eilanden hebben gemaakt.het moet zo te zien wel een heel bijzondere ervaring zijn om daar geweest te zijn.
jullie zullen vast nog wel heimwee krijgen naar figi als je die mooie foto's ziet van zowel het land-als het waterschap om je heen en ook vanuit het vliegtuig(je) die prachtige kuststrook van een van de vele eilanden.
ala,nu dus weer in australie met de richting cairns.
we wensen jullie een prettige voortzetting van de grote trip en hopen dat jullie ook verder in australie veel mooie en leuke dingen gaan beleven en laat ons af en toe weer enkele foto's zien van jullie belevenissen want die zijn altijd weer erg goed om te bekijken.
liefs en een hart.groet vanuit een bosrijk ermelo,jaja

jaja Jun 7, 2009 10:18 PM

Nao entendemos nada, sua lingua e muito dificil :-(